2
Математика по-польски для учеников седьмых, восьмых и девятых классов.
Сообщений 31 страница 60 из 143
Поделиться322010-08-28 16:06:33
Ani razu
Все, ухожу, ухожу...
Поделиться332010-08-28 16:10:01
Ani razu
Поделиться342010-08-28 16:36:26
Skleroza dopadła Chciałam tu pomęczyć trochę be_free z takim zadaniem, na które zmarnowałam mnóstwo czasu kiedyś, ale odpowiedzi w swoich szpargałach nie znalazłam. Tak że, Ewo, cała nadzieja - w Tobie!
Bolek jest najstarszy, a Tolek najmłodszy i dziesięciokrotna różnica ich wieku jest sumą lat Bolka i Lolka.
Wiek Olka jest średnią wieku pozostałych, a różnica jego wieku i wieku Tolka jest dwukrotnie większa
od różnicy lat Bolka i Lolka, natomiast różnica między wiekiem Lolka i Tolka o dwa lata większa niż pomiędzy
wiekiem Bolka i Olka. Ile lat ma każdy z tej czwórki?
Поделиться352010-08-29 09:57:12
Ile lat ma każdy z tej czwórki?
Ale fajne zadanie! Próbuje.
Поделиться362010-08-29 09:59:43
Bolek 36, Lolek 34, Olek 33,Tolek 29
Masz jeszcze takie? Pamietam jak wracałem autobusem D z Politechiki do akademika na Lumumby, to lubiłem takie rzeczy w głowie rozwiązywać. Nie pamiętam, który tygodnik publikował masę takich zadań.
Поделиться372010-08-29 10:52:31
правда Indoor, z tych, co w podesłanym linku, byłbyś łaskaw najciekawsze też tu zamieścić?.. Z Twojego punktu widzenia, oczywiście, najciekawsze.
Z góry dzięki.
Поделиться382010-08-29 11:01:10
правда Indoor, z tych, co w podesłanym linku, byłbyś łaskaw najciekawsze też tu zamieścić?..
OK. Zrobię wybór.
Mam też znajomego na Węgrzech, nauczyciel matematyki, który zajmuje się od wielu lat nauczaniem matematyki w średniej szkole muzycznej (takie przedszkole do konserwatorium. Dla profesjonalistów)
Kiedyś wydał taki nietypowy zbiór zadań. Muszę go poprosić o niektóre. Były rewelacyjne.
Поделиться392010-08-29 11:03:59
Muszę go poprosić o niektóre.
Koniecznie!
Co prawda, obecnie nie idzie mi rozwiązywanie tak sprawnie, jak jeszcze za młodości mojego młodego. Brak treningu pewnie.
Поделиться402010-08-29 11:08:53
za młodości mojego młodego
To dla mnie za wysokie Resztę rozumiem
Поделиться412010-08-30 09:49:27
Ale. Wczoraj nagle na Skype wyskoczyła żona tego kolegi nauczyciela matematyki muzyków.
Okazuje się, że zbiór zadań (nietypowych) nie jest z matematyki, na dodatek nie ma wersji elektronicznej a papierowa jest gruba. Będę w pażdzierniku w Budapeszcie to zobaczę, jak się opłaca zeskanuje i przetłumaczę kilka.
Поделиться422010-08-30 09:58:29
Co do zadań przyznaje się to była pewna sztuczka.
To znaczy wieczorem zauważyłem, nawet napisałem cztery równania i uznałem, że zadanie jest możliwe do rozwiązania (jeśli ma rozwiązanie w ogóle). I dalej się nawet nie zastanawiałem.
Rano coś mnie tknęło, że trzeba stosować metodę Aleksandra Macedońskiego zastosowanego wobec węzła gordyjskiego i ciekaw byłem czy będzie szybko czy wolno.
Więc dałem znacznik czasu ("zadanie ciekawe") i napisałem taki krótki program w Pascalu (żródło poniżej)
Liczył chyba krótko, ale nie będę się bawił w milisekundy.
(dla ilutracji jeszcze raz zapuściłem program, copy, paste)
2010-08-30 07:54:18
B=36 L=34 T=29 O=33
2010-08-30 07:54:18
Żródło wyglądało tak:
Memo1.lines.Add(DateTimeToStr(now));
for l := 1 to 39 do for t := 1 to 39 do for b := 1 to 39 do for o := 1 to 39
do if (B+l) = 10*(B-t) then if (B+T+L) = 3*o then if (o-t) = 2*(B-l) then if (L-T) = ((B-o) +2) then
memo1.lines.add('B='+IntToStr(B)+' L='+IntToStr(L)+' T='+IntToStr(T)+' O='+IntToStr(o));
Memo1.lines.Add(DateTimeToStr(now));
Dlatego podałem to wszystko, byś przypadkiem nie czuła się głupio.
NIe dość, że nie w głowie, to jeszcze nie na papierze
Oszust ze mnie przyznaję, ale czegoś to człowiek się nie zrobi, żeby się popisywać się przed Kobietą.
Поделиться432010-08-30 12:29:20
Я решила,у меня есть ответ,а вам это интересно?
в закрытой системе были нормальные отношения купли-продажи и обмена %) потом вдруг в ней одна купюра обесценилась.
погорел тот, у кого она в итоге оказалась, на номинал этой купюры %). т.е. продавец на 25р.
Ile lat ma
у меня получилось как и у Иштвана %) правда без программы
там получается простая система из 4 уравнений с 4-мя неизвестными
Поделиться442010-08-30 13:31:45
Я за вас рада, мальчики
i napisałem taki krótki program w Pascalu
/on jeszcze i programy pisze.../
((B-o) +2) then
memo1.lines.add('B='+IntToStr(B)+' L...
Siostro! Tlen! (c)
Isztvan, gra gitara, ja wiem, że na świecie istnieje mnóstwo ludzi mądrzejszych ode mnie i jak do tej pory udaje mi się to przeżyć bez uszczerbku na zdrowiu (psychicznym)
Prof. Sandmani< nie musi Pan mnie bardziej dołować!
Поделиться452010-08-30 13:54:55
diagnoza написал(а):
za młodości mojego młodego
To dla mnie za wysokie Resztę rozumiem
Kiedy mój syn=młody chodził do szkoły=był młodszy
Поделиться462010-08-30 16:58:34
diagnoza
przepraszam Panią %)
Иштван
лишние проходы циклов можно исключить %)
типа for b := 4 to 100 do for l := 3 to b do for o := 2 to l do for t := 1 to o
плюс ранний выход из циклов при нахождении ответа.
Поделиться472010-08-30 23:35:42
/on jeszcze i programy pisze.../
Diagnozo! Przecież to jest mój zawód od 1978 roku. Kilka razy chyba wspomniałem, ale nie pamiętam gdzie i po co. Może jak Ty byłaś poza.
Nawet jak w latach 80-ych pracowałem zawodowo jako tłumacz ( też ) to miałem ze sobą małą walizkę i wieczorem po pracy składałem małe komputery
Sandman. Co do optymalizacji.
Wyjśc po znalezieniu wyniku można wyjść wtedy, gdy jesteś pewien, że jest tylko jeden wynik. Tu na pierwszy rzut oka widać, że rozwiązań będzie raczej 1, można też oszacować granice. Ale pewności nie ma.
Na temat cz b,o,l i t mają rózny wiek, wiemy tylko tyle, że b > t, b>o itd. l i o mogą być równe. W każdym razie jesli jest jakaś wskazówka, to przeoczyłem.
Na pewno trzeba by program i algorytm optymalizować gdyby miał być wykonywany w czasie rzeczywistym, wielokrotnie itd.
Gdy ma być wykonany tylko raz, to czas optymalizacji prawdopodobnie wielokrotnie przekroczy zysk czasu na samym obliczeniu. A kod jest czytelniejszy.
Поделиться482010-08-30 23:44:12
Ale pewności nie ma.
To znaczy ja nie mam
Chodziło rozwiązanie bezmyślne, na zasadzie węzła gordyjskiego.
Поделиться492010-08-30 23:54:38
да, ты прав, отношение между возрастом о и l не видно сразу, только после того, как решишь задачу наполовину %).
ты прав и в том, что оптимизация, конечно, должна быть только там, где имеет смысл тратить на нее время.
но в данном случае речь не только об оптимизации, но и о соблюдении исходных условий. не учитывались соотношения b > l; l > t; b > o; o > t; что потенциально могло привести к неверному ответу.
(это просто круто, что есть с кем поговорить о программировании и алгоритмах !)
Отредактировано sandman (2010-08-30 23:55:29)
Поделиться502010-09-01 14:38:30
Właśnie dziś tu sobie uświadomiłem, że za moich rządów wróciła matura z matematyki. A mi się matura z matematyki śni do dziś po nocach. I nie wiem, jak ją zdałem. To znaczy wiem, ale nie powinienem o tym głośno mówić - żartował podczas uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego w I LO w Gdańsku premier Donald Tusk, absolwent tej szkoły
http://wiadomosci.onet.pl/2216723,11,tu … ,item.html
Поделиться512010-10-07 10:14:56
Да!!!!http://i.smiles2k.net/aiwan_smiles/clapping.gif
Сделка состоялась.За шапку 10 р.получил.Потерял только 25р.,которые ему пришлось отдать соседке вместо фальшивых 25 р.
получил 10 фальшивых не будет же молодой человек платить хорошими деньгами...у него наверно все номиналы есть
...потерял 25р ....но совсем по другому поводу Из 25 фальшивых выдал 15 фальшивых потерял шапку за 10 и осталось ему 10 фальшивых в кассе .соседке отдал 25 .Потерял значит 25 и сзапку за 10 это 35.Но эти десять наверно кому то подсунет .....ето 25 но ещё подумал что если не будет дурной и возьмёт ети 25 от соседки и пихнёт кому то так наверно выйдет на 0
Отредактировано szakal (2010-10-07 10:47:10)
Поделиться522010-11-03 22:07:08
Zadania z próbnej matury
http://slimak.onet.pl/_m/matury/probna_ … 10_std.pdf
Najbardziej mi się podoba zadanie 29.
Поделиться532010-11-03 22:12:15
Najbardziej mi się podoba zadanie 29.
Bo Pitagorasa znałeś osobiście?
Поделиться542010-11-03 22:17:32
egzamin gimnazjalny jest o 50% trudniejszy
a będzie jeszcze gorzej
Поделиться552010-11-04 08:33:26
Ewa
Давай меняться! Ты мне задачки с ваших экзаменов, я тебе с наших - сравним?
Поделиться562010-11-04 12:14:39
Давай меняться! Ты мне задачки с ваших экзаменов, я тебе с наших - сравним?
Давайте, меняйтесь. Интересней всех мне будет сравнивать.
Поделиться572010-11-05 09:44:34
Mamy dwie istniejące drogi. e i f.
Planuje się pomiędzy nimi wybudować połączenie w odcinkach. To są te przerywane linie (5 dla A. i 13 dla B.).
Prawdopodobieństwo ukończenie budowy dowolnego odcinka, niezależnie od budowy pozostałych - 50%.
Jakie będxie prawdopodobieństwo, że damy radę pojechać z e do f ?.
Поделиться582010-11-05 10:14:14
Nie wiem z której strony trzeba by podejść do tego zadania. Pomyślę w tramwaju jeśli nie zasnę
To jest w ogóle takie zadanie-ilustracja tematu na takim wykładzie, który dziś będzie wygłoszony w mojej szkole średniej na temat grafów nieskończonych.
http://matek.fazekas.hu/portal/eloadas/2010/vb1005.html
Поделиться592010-11-05 19:56:14
Zadanie 33. (0–3) (egzamin z 2002r.)
Na zabawę karnawałową Beata wykonała kartonowe czapeczki w kształcie brył narysowanych poniżej:
wysokość ściany bocznej=30cm;długość krawędzi podstawy=10cm
długość tworzącej=30cm;długość średnicy=20cm
Ile papieru zużyła na każdą z czapeczek? Na którą czapeczkę zużyła więcej papieru? Zapisz obliczenia.
wczujcie się w rolę gimnazjalistów,którzy nie mają dostępu do wzorów i kalkulatora;mają do dyspozycji tylko swoją pamięć
Поделиться602010-11-05 21:36:22
nie mają dostępu do wzorów i kalkulatora;mają do dyspozycji tylko swoją pamięć
Hmmmm. Ja wzory trzymam w pamięci.